Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » De Keltische nederzetting » Kelten algemeen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat zie jij als Kelt?
 Bericht Geplaatst: vr jul 09, 2010 12:31 pm 
Krijger

Failte Judith,

Ben als nieuw forum lid een beetje op de site aan het snuffelen en vind verrassende, leuke en vraagtekentrekkende berichten. Maar ...over het algemeen ...LEUK!
Ik heb een vraagje aan je. Wat verstaan jullie onder KELTEN?
De Keltische stammen zijn zeer wijdverspreidt over Europa geweest, hoe wijd is nog steeds niet helemaal duidelijk volgens mij. VAndaar mijn vraag wie, wat en waar zie jij als KELT. En ook: hier worden de Kelten als een zeer krijgslustig volk afgebeeld, ben ik het niet helemaal mee eens...de Kelten hadden een zeer hoogstaande cultuur, denk aan het pottenbakken (La Tene cultuur) maar ook als metaal bewerkers stonden ze in hoog aanzien. Het waren zeer goede goed en zilver smeden en ook de wapens waren van goede kwaliteit... ik vraag mij dus af wat jij als een Kelt ziet.....

Slan

Ronald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat zie jij als Kelt?
 Bericht Geplaatst: wo jul 28, 2010 9:47 pm 
Site Admin

mijn excuses voor de late reactie. Zoals Lauchlan en Patrick al aangaven zijn we een tijd in Schotland geweest voor onderzoek.

Fijn om te horen dat ons forum je bevalt. Voel je vrij om volop te reageren, vragen te stellen en relevante nieuwe topics te openen.

Wat betreft het antwoord op je vraag, daar is niet één, twee, drie een antwoord op te geven. Inderdaad hadden de Keltische volkeren een zeer hoogstaande cultuur (en hebben dat nog steeds), waarbij kunstuitingen en respect voor de cultuur samen gingen met invasies en oorlogen. Romeinen hebben zelfs een deel van hun wapenrusting (maliënkolder, helmen, zwaarden) van de Kelten overgenomen. Juist deze tweeledigheid maakt de Keltische cultuur voor mij erg fascinerend.

Daarnaast is de Keltische cultuur een cultuur en geen geschiedenis: hij is door de eeuwen heen veranderd, begonnen in de Bronstijd in de Hallstattperiode en nu op het punt van een Gaelic revival en verspreiding door de gehele wereld.

Zelf ben ik geneigd om "Kelt" door de eeuwen heen verschillend te interpreteren. In de eerste tijd, dus de Hallstatt en La Tèneperiode, zijn Kelten degenen die de Keltische cultuur "aanhangen", wat per eeuw veranderde. In de vroege middeleeuwen tot pakweg 1700-1800 zijn "Kelten" eerder de bewoners van de Keltische gebieden, die onder andere een Keltische taal spreken en oa Keltische folklore en muziek overleveren. In de romantiek merk je een Keltische revival en beginnen steeds meer mensen van niet-Keltische afkomst ook tot de Keltische cultuur aangetrokken te worden. Het wordt en is daarom nu steeds meer een soort mentaliteit - hetzij op feiten, hetzij op romantische interpretatie, hetzij op beide gegrondvest - en is het zeer moeilijk vast te stellen.

Ik hoop dat ik je vraag een beetje heb beantwoord. Voel je uiteraard vrij om het met me oneens te zijn :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo aug 04, 2010 7:15 pm 
Site Admin

Citaat:
En ook: hier worden de Kelten als een zeer krijgslustig volk afgebeeld, ben ik het niet helemaal mee eens...de Kelten hadden een zeer hoogstaande cultuur, denk aan het pottenbakken (La Tene cultuur) maar ook als metaal bewerkers stonden ze in hoog aanzien.

De Kelten waren inderdaad meesters op het gebied van metaalbewerking en kunst. Ook hadden ze een enorm ver ontwikkelde verteltraditie waarbij ik voornamelijk verwijs naar de overgebleven Mabinogi, Ulster en Fenian cyclus. Bepaalde elementen waar tegenwoordig vrijwel geen aandacht aan wordt besteed stonden in de Keltische cultuur centraal. Mogelijk hierdoor is de Keltische cultuur ook zo'n dominante cultuur, over de hele wereld kent men deze oude cultuur nog steeds.

Wat we bedoelen met een krijgslustige cultuur is dat oorlog wel degelijk een centrale plaats in de maatschappij innam. Niet de oorlog zoals we deze tegenwoordig kennen maar voornamelijk gebaseerd op cattle raids bij naburige stammen en clans.
Deze oorlogen waren vaak enorm kleinschalig en waren voornamelijk bedoeld om de economische bronnen (vee) van elkaar over te nemen. Mythologie zoals het boek Warriors of the World (Michael Newton) en School of the Moon ( Stuart McHardy) zo mooi weten te verwoorden.
Ook komt er veel beweis uit de verhalen die tot tegenwoordig overgebleven zijn. Vaak zijn ze wreed en vind maar eens een Iers verhaal dat goed afloopt :)

Wat daar absoluut bij moet worden vermeld is dat zodat de Schotse regering de cattle raids wetterlijk verbood en de ''losbandige'' clans in een burgerlijk jasje probeerde te steken de vlam pas in de pan sloeg. Voor deze tijd waren volgens onze bronnen de oorlogen kleinschalig en relatief vriendelijk. Vaak waren ze gericht op indivitueel heldendom. Na dat de regering zich met deze samenleving ging bemoeien komen de vreemde verhalen van dorpen uitmoorden etc pas aan bod.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do aug 05, 2010 12:07 pm 
Krijger

@ pgilbers

Dit ben ik helemaal met je eens, geen speld tussen te krijgen naar mijn idee.
Kijk ook maar naar de vertellingen van de Ieren: the cattle raid of culhain waar Cuchulain als held in wordt vereerd.
Wat je nu verteld is behoorlijk genuanceerd, de meeste mensen zien in de kelten meer een genadeloze killer die er alleen maar op los mept en zuipt. Dat beeld schets je gelukkig niet van deze stammen.
De kelten waren inderdaad in smeedkunst, spiritueel, onderwijs ver vooruit op de meestwe andere volkeren. Even een zijspoor: de noord-amerikaanse indianen deden vaak hetzelfde, wel is waar voor paarden, maar hetzelfde principe ligt hier aan de basis.
Dank voor je reactie.

Groet

Ronald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo aug 11, 2010 8:54 am 
Site Admin

@ Ronald

ik denk dat dit probleem van zwart-wit denken zich in veel culturen voordoet (bijvoorbeeld de woeste Vikingen die allemaal op hun drakkar naar heavy metal luisteren), de Kelten worden vaak óf als "genadeloze killer", zoals jij zei, afgebeeld óf als "spirituele, nobele wilde" die de natuur aanbidt en zijn geheimen in het "bomenalfabet" van ogham opschrijft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo aug 11, 2010 10:57 am 
Krijger

Het is heel moeilijk om bij Kelten een bepaald profiel te schetsen, eigenlijk onmogelijk.
Ik kom nu weer bij mijn vraag terug: Wat is een Kelt? Je zou ook kunnen vragen : wat is een Germaan? Zelfde problematiek.
Is het een volgeling van de Jalstatt, gevolgd door de La tene cultuur? Het is eerder waarschijnlijk dat de volken die in toenmalig Zwitserland deze culturen voortbrachten verschillende volken/stammen zijn geweest dan een stam met de naam Kelten. De naam kelten is zo'n 600 v.C. uit de lucht komen vallen in Griekenland, ik weet even de naam niet van deze Griekse geschiedschrijver, maar in ieder geval werd daar voor het eerst (voorzover we nu weten....lekker vaag allemaal maar dat hoord bij de prehistorie of late ijzertijd, hoe je het wilt noemen) de kreet Keltoi gebruikt. Oef, hier kunnen we een aardige boom over op zetten. Wat in ieder geval wel vast staat is dat de ,OK we noemen ze zo, de Kelten een hoge beschaving hadden. Inderdaad de smeedkunst, pottenbakken ( Het bekervolk od La Tene) hun staats inrichting was op zijn zachts gezegd voor die tijd vooruitstrevend en die volken hadden wel degelijk een behoorlijke drang tot gebieds uitbreiding en hebben dus heel wat afgemat, zowel kleinschalig zoals je al aanhaalde en ook op grotere schaal. Denk maar aan het feit dat de Kelten ooit Rome veroverd hebben en weer laten gaan voor losgeld ....Dat deze stam weer in de pangehakt is door de Romeinen die hun goud en zilvere losgeld weer kwamen opeisen is een soignant detail.
Ook is het verspreidings gebied van wat men als Keltisch volk ziet enorm, ik weet wel dat ik een paar jaar geleden met stomheid geslagen door de overblijselen van een Keltisch dorp ben gelopen in noord Portugal. Dit dorp was van ongeveer 400 jaar v. C. Verbazend was het feit dat er al riolering was in dit dorp, een keurig afgedekte goot waar ieder huis op aangesloten was en daar zijn afval in dumpte dat , door de hogeligging van het dorp, zo de berg afspoelde de zee in...toen hadden zij dit al.
Oei, ik zit weer aardig op mijn praatstoel...en ik kwam alleen maar even langs...

groet

Ronald

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » De Keltische nederzetting » Kelten algemeen